Kreatifnya Anakku

 

“Wah, kreatifnya ”

“Eh, sejak bila Ahmad kreatif macam ni?”

“Kat mana dia belajar sampai kreatif ni?”

Banyak lagi klu yang bermain dalam fikiran kita. Kreatifkan anak kita. Adakala dia mampu membuatnya lebih dari gambar kat atas.

Biasanya bila saya tidak sibuk, saya akan perasan semua perbuatan dia. Entah apa lagi yang dia buat lebih kreatif yang telah saya termiss. Argh, ruginya saya kerana dah terlepas momen yang indah itu.

Saya suka bermain dengan anak. Cuba bagi idea untuk nampak lebih comel. Bila buat macam tu, anak pun suka, ibu lagi happy. Hubungan kami lebih kamceng. Best sangat bila kita satu kepala dengan anak hehe Saya mahu dia akan mengingati setiap saat kami bersama. Ibu kekal dalam hati dia.

Jap lagi saya nak join dia ambil gambar menggunakan anak patung. Ada ilmu yang saya akan dapat dari anak kecil ini. Kecil macam ni pun, boleh jadi cikgu juga hehe Saya akan masukkan hasilnya di sini.

 

 

Selamat Hari Guru buat semua

IMG-20160516-WA0002Saya ingin mengucapkan Selamat Hari Guru buat semua tanpa mengira usia atau kerja.
Meskipun anda hanya tukang sapu tetapi anda telah mengajar saya erti kebersihan.
Walaupun anda hanya membawa beca, anda telah mengajar saya erti ketabahan mencari rezeki yang halal.
Sungguh pun anda hanyalah suri rumah tetapi anda telah mengajar saya mengenai cara untuk mendidik anak-anak.
Anda baru berusia 5 tahun? Anda juga memberi ilmu kepada saya untuk memahami dunia kanak-kanak.
Siapa pun anda, bagi saya, anda adalah guru saya.

Jom, kita berkongsi naik basikal

 

Seronok tengok karikatur ini. Senyuman kakak sentiasa terukir dan wajah adik yang sedang gelak ketawa menampakkan dirinya begitu gembira menunggang basikal. Harapan kita sebagai ibu bapa juga sering mengharapkan hubungan anak-anak sentiasa mesra seperti karikatur ini.

Ajarilah anak untuk berkongsi barang dengan adik beradik atau rakan. Ianya dapat menghakis sifat mementingkan diri sendiri sekaligus menanam sifat suka bersedekah. Jelaskan kepada mereka bahawa Allah amat menyukai orang yang baik hati.

Bebaskan anak berkreativiti

bunga

 

Anak sulung saya, Tuan Muda Ahmad Bukhari memang suka mengambil gambar malah suka beraksi didepan kamera. Malah Ahmad sering meminta saya atau ayahnya untuk merakam setiap aksinya.

Kami sering memberi kebebasan untuk Ahmad dan adik-adiknya berimaginasi seiring dengan sel-sel otak mereka yang sedang berkembang. Gambar bunga di atas dirakam ketika kami bercuti di Genting Highlands bersama-sama ahli keluarga yang lain. Seronok juga melihat hasil anak-anak malah setiap kali Ahmad merakam sesuatu, kami pasti akan berbincang dengannya berkaitan dengan gambar yang di ambil.

Walaupun umur Ahmad baru memasuki 5 tahun tetapi kami membiasakannya dengan penggunaan Bahasa Melayu Tinggi. Sesuai dengan sukatan pelajaran di tadikanya yang mengajar modul tersebut.